TAJUK:
MENGAJAR BACAAN DI SEKOLAH RENDAH: TEORI, MODEL, PENDEKATAN, KAEDAH, DAN
TEKNIK.
1.0 PENGENALAN
·
MENYENTUH MENGENAI KEPENTINGAN
KEPELBAGAIAN PENDEKATAN, KAEDAH, DAN TEKNIK DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
SECARA RINGKAS.
·
MENYATAKAN SKOP KAJIAN BERDASARKAN
SEKOLAH KEBANGSAAN MEKASAR, PASIR MAS.
·
KAJIAN DIBUAT BERDASARKAN PERBINCANGAN,
PEMERHATIAN, DAN SOAL SELIDIK GURU DAN MURID.
2.0 LATAR BELAKANG BACAAN
2.1 MENYENTUH BERKENAAN TEORI, MODEL, PENDEKATAN,
KAEDAH, DAN TEKNIK YANG PERNAH, TELAH, DAN AKAN DIGUNAKAN DALAM PROSES
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KHASNYA DALAM ASPEK BACAAN BAGI MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU.
2.2 MEMBUAT
PERBANDINGAN ISTILAH/ MAKSUD TEORI, MODEL, PENDEKATAN, KAEDAH, DAN TEKNIK
BERDASARKAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA.
2.3 PERBINCANGAN
MENGENAI MASALAH YANG DIHADAPI OLEH MURID DALAM KEMAHIRAN BACAAN SEBELUM,
SEMASA, DAN SELEPAS PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
2.4 MEMBERI
CADANGAN UNTUK MENANGANI MASALAH YANG DIHADAPI OLEH MURID TERSEBUT.
3.0 JENIS-JENIS BACAAN
3.1 BACAAN
MEKANIS
3.2 BACAAN
MENTALIS
3.3 BACAAN
INTENSIF
3.4 BACAAN
EKSTENSIF
4.0 KAEDAH MENGAJAR BACAAN
4.1 KAEDAH
BUNYI
4.2 KAEDAH
PANDANG SEBUT
4.3 KAEDAH
PERKATAAN
4.4 KAEDAH
GABUNGAN SUKU KATA
4.5 TIGA
CONTOH PENGAJARAN YANG MENGGUNAKAN PENDEKATAN. KAEDAH, DAN TEKNIK YANG BERLAINAN JUGA DIHURAIKAN BERDASARKAN
PEMERHATIAN, PERBINCANGAN, DAN SOAL SELIDIK DENGAN GURU-GURU DAN MURID-MURID
YANG TERLIBAT DI SEKOLAH KEBANGSAAN
MEKASAR.
4.5.1
PENGAJARAN BAHASA MELAYU TAHUN 1
4.5.2
PENGAJARAN BAHASA MELAYU TAHUN 2
4.5.3
PENGAJARAN BAHASA MELAYU TAHUN 4
5.0
KESIMPULAN
·
BERDASARKAN KERTAS KAJIAN INI KUMPULAN
KAMI BERSETUJU BAHAWA SETIAP PENDEKATAN,
KAEDAH DAN TEKNIK MEMPUNYAI KELEBIHAN MASING-MASING YANG PERLU DISESUAIKAN
DENGAN MURID DAN IKLIM SEKOLAH SERTA PERSEKITARAN. TEKNOLOGI TIDAK DAPAT
DIPISAHKAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
RUJUKAN
LAMPIRAN
1. RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 1
2. RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 2
3. RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 4
4. BAHAN
BANTU MENGAJAR
No comments:
Post a Comment